Aktuelt
Foto: Rune Stoltz Bertinussen, Krysspress.
Hvis målet er å skape nye, sterke merkenavn fra Nord-Norge, bør vi ikke starte med å gjøre oss selv dårligere enn vi er.
Cathrine Giæver er markedssjef i Mack, og har ansvar for markedsføringen til et av de sterkeste merkenavnene i landsdelen. Hun deltar gjerne i en diskusjon om hvordan flere nordnorske merkevarer kan løftes frem i en felles bevissthet, men mener det er feil å velge seg et utgangspunkt der det står dårlig til med nordnorske merkenavn.
– Hvor mange regioner er så veldig mye bedre enn Nord-Norge på dette området? Hvor mange regioner har så mange flere kjente merkenavn enn det vi har i denne landsdelen?
Det finnes nok av debatter om nordnorske aktører der det tas utgangspunkt i at tilstanden er bedrøvelig. Ifølge Giæver er dette slett ikke tilfelle når det kommer til merkenavn, for Nord-Norge har både «fyrtårnene», «kandidatene som ligger i vannskorpa» og «underskogen», der det ligger kandidater med spennende potensial.
Hvor mange regioner har så mange flere kjente merkenavn enn det vi har i denne landsdelen?
Cathrine Giæver
– Et merkenavn har noen verdier ved seg – utover produktet eller tjenesten i seg selv. Navnet vekker noen følelser og noen assosiasjoner, og det er derfor det har klart å opparbeide seg en posisjon i bevisstheten til folk. Når jeg hører merkenavnet «Hurtigruten» så tenker jeg mer enn bare en skipsrute eller et transportmiddel. Jeg ser for meg lokale mat- og drikkopplevelser, landskap, skiftende lys og værforhold, ulike årstider, historie og tradisjon. Når jeg hører merkenavnet «Vesteraalens fiskeboller» ser jeg for meg barndommen, familiemiddager og hverdager. Og da har jeg bare nevnt to eksempler av ganske mange, sier hun.
Giæver er overbevist om at Nord-Norge har flere merkenavn enn de fleste av oss er klar over, og mener det ville vært nyttig med en bevisstgjøring om de som finnes.
– Men vi har ikke noen merkevarer med internasjonal tyngde, slik svenskene kan skryte av IKEA eller danskene kan med LEGO?
– Nei, det kan selvsagt innvendes, men etter min mening er dette en helt annen problemstilling. Dette er den viktigste utfordringen for nordnorsk næringsliv: Å bygge en solid lønnsomhet som gir nordnorske aktører muskler til å ekspandere og ta nye steg. Utfordringen krever bevissthet fra både forbrukere og næringslivet selv, mener hun.
Dette er den viktigste utfordringen for nordnorsk næringsliv: Å bygge en solid lønnsomhet
Cathrine Giæver
Mack har stått i stormen i løpet av det siste året, og appellert til forbrukerne om å velge lokalt der dette er mulig. Bryggeriet har selvsagt måttet etterleve sin egen appell, og dermed demonstrere samsvar mellom liv og lære.
– Mack har lange tradisjoner for å velge lokale leverandører, og har gjort dette i alle år. Der det finnes lokale og nordnorske alternativer, velger vi disse. Vi har erfart at kvaliteten på de nordnorske leverandørene ikke står tilbake for det vi kan finne utenfor landsdelen, sier hun, og forteller at leverandørene spenner over et bredt spekter av bransjer.
Vi har erfart at kvaliteten på de nordnorske leverandørene ikke står tilbake for det vi kan finne utenfor landsdelen
Cathrine Giæver
– Vi har bygd en helt ny fabrikk, og dette gjorde vi ved hjelp av nordnorske leverandører. Vi har brukt nordnorske leverandører på design og andre byråtjenester, og fått bevis på at det vi har fått levert holder meget høy kvalitet – gjennom at arbeidene har funnet priser både nasjonalt og internasjonalt. Vi har sett at det finnes veldig gode miljøer i Nord-Norge, og at bevissthet i de valgene vi gjør kan bidra til å bygge opp industri og lønnsomhet i landsdelen, sier hun.
Deltakere