Aktuelt

Foto: Rune Stoltz Bertinussen, Krysspress

Nord-Norge mister sine suksesser – ved salg

Nord-Norge mister sine merkevarer ved at de selges ut av landsdelen. Slik Eivind Simonsen har gjort.

Sammen med to kollegaer etablerte han programvareselskapet Finale systemer. Etter 27 år valgte de tre å selge selskapet sitt til Visma.

– Vi kan selvsagt diskutere hvorvidt Finale kunne betegnes som en «sterk nasjonal merkevare med tilhold i Nord-Norge», men i en debatt om nordnorske merkenavn forstår jeg at spørsmålet stilles: Vi solgte selskapet – og vi solgte selskapet ut av landsdelen, erkjenner han.

Utviklingen nådde taket

Han insisterer på at motivet for å selge ikke var økonomisk, men ut fra hva som var best for selskapet.

– Vi hadde utviklet både selskapet og programmene hele tiden, men i denne virksomheten kommer man til slutt til et punkt der det ikke lenger er mulig å utvikle mer på egen hånd. Alternativet vil være å søke allianse med en annen sterk aktør, men slike finnes ikke i Nord-Norge. Derfor ble det salg, forteller han.

Vi hadde brukt veldig mange år på å bygge opp selskapet, så det er litt uærbødig å påstå at vi høstet en gevinst «over natta»

Eivind Simonsen

Over år hadde Finale opparbeidet seg en meget solid lønnsomhet, så prisen for selskapet ble veldig god, selv om han smiler oppgitt over hvordan media omtalte salget: «Ukjente» Eivind Simonsen ble «rik over natta».

– Dette illustrerer hvor lav kunnskapen om det nordnorske næringslivet er – eller for så vidt næringsvirksomhet generelt. At jeg selv omtales som «ukjent», er jo ikke noe stort problem. Men vi hadde brukt veldig mange år på å bygge opp selskapet, så det er litt uærbødig å påstå at vi høstet en gevinst «over natta», mener han.

At attraktive programvarer blir kjøpt av store, internasjonale aktører er regelen snarere enn unntaket. Blant de mer kjente eksemplene: Svenske Niklas Zennström og danske Janus Friis utviklet i 2003 et dataprogram som raskt ble veldig attraktivt. Allerede i 2005 ble programmet solgt til eBay – og senere til Microsoft – og Skype er i dag en meget solid merkevare innenfor Microsofts paraply, selv om det verken kan regnes som dansk eller svensk.

Reinvesterte

– At selskaper blir solgt er noe vi faktisk bare må lære oss å leve med. Det interessante er hva som skjer videre. Hvilken virksomhet skapes i kjølvannet av et salg? Hva gjør man med den gevinsten man sitter igjen med etter å ha realisert salget…

Selv har han reinvestert, og kjøpt seg inn i Vesteraalens, kjent for sine fiskeboller, som han håper skal kunne bli kjent for lang flere produktgrupper under varemerket Vesteraalens.

Ekthet og kvalitet er helt avgjørende for troverdighet og merkevarestyrke

Eivind Simonsen

– Det er interessant og inspirerende å se hvor målrettet og profesjonelt aktørene innenfor hvitfisknæringen har jobbet for å gjøre «Skrei» til en anerkjent merkevare internasjonalt. Posisjonen er vunnet gjennom god historiefortelling; om tradisjon, bevissthet om opphav og om natur. Ekthet og kvalitet er helt avgjørende for troverdighet og merkevarestyrke, sier han, og mener flere aktører kan lære av slike suksesshistorier.

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

Premiér AS
Brødrene Ingebrigtsen
Avisa Nordland
iFinnmark
Sparebank 1 Nord-Norge
Nordlys
Altaposten
Vesterålen Online
Ishavskraft
Harstad Tidene
Troms Folkeblad
Fremover
Helgelendingen
Snakk
SpareBank 1 Regnskapshuset
Lyngenlam
Rana Blad
Bakehuset Nord-Norge
iTromsø
Krysspress
Lofotposten
SpareBank 1 Forvaltning
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
Violet Road