Aktuelt
Foto: Rune Stoltz Bertinussen, Krysspress
I vinter sto Cathrine Giæver midt i dagligvarekrigen. I dag er krigen tilbakelagt, og Mack jobber for å vinne freden.
Bryggeriets markedssjef trives ikke med fortsatt fokus på konflikten mellom Mack og Rema 1000. Av flere grunner.
– For det første er jeg veldig lite begeistret for å bruke «krig» som metafor i denne sammenhengen, og egentlig ønsker ikke vi i Mack å fokusere så veldig mye på det som skjedde i vinter. Det er noe vi har lagt bak oss. I dag har vi en begrenset leverandøravtale med Rema 1000 som går ut på å levere øl til alle Remas butikker i Nord-Norge. Den avtalen forholder vi oss til, sier hun.
Hun ønsker først og fremst å snakk om det Mack har gjort for å rette blikket fremover – mot nye muligheter – og det skal hun selvsagt få mulighet til. Likevel kommer vi ikke bort ifra at vinterens mye omtalte strid handlet om noe langt mer enn bare Mack og Rema 1000; den handlet om hvorvidt regionalt sterke produsenter har reelle muligheter til å nå frem til forbrukerne, i et dagligvaremarked som domineres av noen veldig få kjeder.
– I 2016 hadde vi i Mack en nasjonal leverandøravtale med Rema 1000. I dag er jo volumet i denne avtalen et helt annet, men vi har forsøkt å utnytte organiseringen vår – og posisjonen vår, forklarer hun.
Vi fikk stor støtte i sør også. Mange hadde fått testet produktene våre gjennom Rema i 2016, og ønsket å fortsette med disse
Cathrine Giæver
I stedet for å fokusere på problemer og begrensninger, har Mack i løpet av 2017 jobbet for å utnytte sine nye muligheter så godt som mulig. Fire eksempler:
■ At Mack var «rigget» til å kunne levere varer og følge opp kunder over hele landet med en stor og bred produktportefølje.
■ At Mack hadde oppnådd en ny og forsterket nasjonal oppmerksomhet, og fått bekreftet egen merkestyrke.
■ At Mack gjennom den forsterkede oppmerksomheten har fått innpass i nye segmenter.
■ At Mack har muligheter til fremtidig vekst.
– Gledelig nok har vi opplevd en økt etterspørsel fra andre deler av landet, og vi har sett en større nasjonal interesse for produktene våre, noe som selvsagt har en sammenheng med økt oppmerksomhet på Mack som produsent og merkevare. I Nord-Norge opplevde vi i vinter en massiv støtte blant forbrukerne, men vi fikk stor støtte i sør også. Mange hadde fått testet produktene våre gjennom Rema i 2016, og ønsket å fortsette med disse også senere, forteller hun.
Disse kundene oppsøker nå fullsortimentsbutikkene til dagligvarekjedene Coop og Norgesgruppen, som begge viser velvilje, og ser seg tjent med å legge til rette for vekst for Mack.
– Vi jobber fortsatt mot grossister og uteliv, med enda større tyngde enn tidligere. Vi har fått nye, spennende utelivskunder i Oslo, som vi jobber veldig nært og godt sammen med, forteller hun.
Sammenliknet med for få år siden kan Mack i dag produsere langt mer effektivt gjennom sitt nye bryggeri i Nordkjosbotn, og er dessuten hjulpet av en bedre nasjonal tilstedeværelse for oppfølging av kunder.
Vi har klare ambisjoner om å vokse nasjonalt, men jobber tålmodig og langsiktig
Cathrine Giæver
– Vi befinner oss i en nasjonal utfordrerposisjon, der i kan rette oss inn mot flere segmenter, og der vi skal tilby nisjeprodukter i tillegg til storselgerne våre, beskriver Giæver.
– Kan denne posisjonen gi lønnsomhet?
– Ja, det kan det selvsagt. Vi har klare ambisjoner om å vokse nasjonalt, men jobber tålmodig og langsiktig, og vet at vi ikke er garantert noe som helst. Vi er nødt til å levere gode salgstall for å beholde posisjonen vår, og får å klare dette er vi fortsatt nødt til å holde fokus på produktutvikling, sier hun.
Deltakere