Aktuelt
Kjell Helsingeng har over tid gjort store endringer ved Premier. (RUNE STOLTZ BERTINUSSEN, Krysspress).
Kjell Helsingeng revolusjonerte kjøttbedriften Premier da han overtok ansvaret.
– Grepene vi gjorde var omfattende. Fra før av drev vi med fullsortiment, og produserte både pølser, bacon, deiger og nær sagt alt mulig. Så begrenset vi virksomheten radikalt, og har de siste årene satset på frossenvarer, forklarer han.
Totalt sett er vi jo ikke blant de største aktørene, men innenfor nisjene våre dominerer vi faktisk i vårt marked
Kjell Helsingeng
Etter omleggingen er produktlinja redusert til 12-15 produkter, men selv med såpass få produkter og ikke mer enn sju ansatte, så blir det produsert så mye som 300 tonn kjøtt fra lokalene på Skattøra på Tromsøya.
– Å kunne satse på frossenkjøtt gir oss veldig mange fordeler. Vi kan jobbe raskt og enkelt – ett produkt for hver dag eller hver uke, som gjør at vi slipper den hyppige og omfattende nedvaskingen som kreves når vi ofte bytter mellom ulike råvarer. Og så er vi heller ikke avhengig av sesonger. Med ferskvarer er du veldig ømfintlig for sesongsvingningene – både i råvaretilgang i leveringene, forklarer han.
Selv i dagligvaremarkedet er det slik at ferskt kjøtt er mer dominerende enn frossenkjøtt, men andelen frossenkjøtt er større i Nord-Norge enn ellers i landet.
– Totalt sett er vi jo ikke blant de største aktørene, men innenfor nisjene våre dominerer vi faktisk i vårt marked, mener Helsingeng.
Hvis du har gjort deg vant til sau, blir lam fort litt tamt og smakløst
Kjell Helsingeng
– På sau er vi blant de aller største i Nord-Norge. I Tromsø er vi alene om å produsere pinnekjøtt av sau. De andre har valgt lam. Selv er jeg ikke i tvil om hva som gir den beste smaken. Sau krever lengre tid i dampingen, men gir helt klar mest og best smak. Hvis du har gjort deg vant til sau, blir lam fort litt tamt og smakløst, sier han, men erkjenner at de som leverer lam kanskje vil argumentere motsatt.
Mer kuriøst:
– Svineproduksjon har tradisjonelt ikke hatt noen sentral plass i nordnorsk landbruk, men en overraskende stor del av råstoffet vårt på gris har faktisk nordnorsk opprinnelse, forteller han.
– Premier har ikke vært blant de mest profilerte kjøttbedriftene?
– Nei, det er riktig, og det er først nylig at vi har blitt bevisste på å formidle historien om oss selv – ned til detaljer som forpakningsdesign. For oss har veldig mye av suksessen handlet om synlighet i frysediskene, og dermed tilgjengelighet for forbrukerne. Her har vi oppnådd mye, noe som også gir seg utslag i resultatene, mener han.
Deltakere