Aktuelt
Bjørn Helge Teigen overvåker tørkingen av det som skal bli julematen.
Kvalitet skapes ikke av fagkunnskap alene. Det trengs også ypperlige råvarer.
Driftssjef Bjørn Helge Teigen ved Brødrene Ingebrigtsen er fornøyd med tingenes tilstand. Han har lenge rådd over en stab av erfarne fagfolk som har vært i stand til å få det beste ut av råvarene. Nå føler han seg også trygg på at også råvarene holder prima kvalitet.
Du kan faktisk – uten å være fagmann – se på slaktet at dette er kjøtt av ypperste kvalitet
Driftssjef Bjørn Helge Teigen
– Vi har lenge hatt god tilgang på svin og storfe. Men når det gjelder småfe – særlig lam – har vi slitt med underdekning. Særlig tidlig på høsten har det vært utfordrende å få tak i nok råvarer, erkjenner han.
Nå er dette endret. Gjennom samarbeid med bønder fra Lyngen – Lyngenlam – er tilgangen sikret. Ikke bare har Brødrene Ingebrigtsen sikret seg tilstrekkelige mengder med råstoff: Kvaliteten er den beste som tenkes.
– Vi er veldig fornøyd! Du kan faktisk – uten å være fagmann – se på slaktet at dette er kjøtt av ypperste kvalitet – med solid kjøttfylde, mye smak og lite fett. Dette gjør at vi både er i stand til å produsere varer av høy kvalitet, og vi kan også være trygge for at vi kan levere de mengdene som faktisk etterspørres, sier han.
Hvis du som en produksjonsbedrift som oss skal lykkes over tid, er det bare én ting som gjelder: Kvalitet
Driftssjef Bjørn Helge Teigen
Bjørn Helge Teigen har usvikelig tro på kvalitet som suksesskriterium.
– Hvis du som en produksjonsbedrift som oss skal lykkes over tid, er det bare én ting som gjelder: Kvalitet, sier han, og gjentar for sikkerhets skyld: «Kvalitet, kvalitet og kvalitet».
– Men noen har hevdet at veien til suksess går igjennom «Pris, pris og pris»…?
– Det er feil! Hvis fokuset i utgangspunktet skal ligge på lav utsalgspris, så vil du ikke klare å holde standardene dine over tid – ikke hvis produksjonsvolumene også begynner å bli store, påpeker han.
Salgsveksten skyldes ikke aktiv markedsføring. Og det skyldes absolutt ikke fokus på lave priser
Driftssjef Bjørn Helge Teigen
Han har et konkret eksempel på hvordan fokus på produktutvikling og kvalitet har skapt suksess også ute blant de betalende kundene.
– Vi har jo i løpet av de siste årene holdt en høy profil på påleggssortimentet vårt. Vi har jobbet målrettet med produktutvikling, smak og utseende. Vi har jobbet med forpakningsdesign og annonsering. Og vi har opplevd økt etterspørsel og tilfredshet, forteller han.
Samtidig har Teigen og Brødrene Ingebrigtsen opplevd suksess rundt et produkt som ikke på langt nær har vært like sterkt profilert utad: Bacon!
– Vi har faktisk opplevd en overraskende markant salgsvekst for vår bacon. Salgsveksten skyldes ikke aktiv markedsføring. Og det skyldes absolutt ikke fokus på lave priser. Det eneste vi har holdt fokus på er at produktet skal holde høy kvalitet, sier han.
Bjørn Helge Teigen med helt slakt fra Lyngen.
Deltakere