Aktuelt
Cathrine Giæver i Mack håper forbrukerne engasjerer seg i flere enn bare Mack.
Markedssjefen har opplevd ei stri uke med mye debatt etter at konflikten mellom Rema 1000 og bryggeriet endte opp som et folkeopprør på sosiale medier til fordel for den regionale øl-leverandøren.
– Vi i Mack har ikke opplevd noe liknende før, der vi har havnet som en aktør i en offentlig debatt mellom oss selv og en stor og viktig kunde av oss. Dette er naturligvis ubehagelig, men jeg skjønner at selve situasjonen og konflikten ikke er enestående. Slike finnes det mange av, og jeg tror vi vil se flere slike i tiden fremover også, sier hun.
Giæver hevder at Mack har lange tradisjoner med å ta samfunnsansvar, og i å se seg selv i en større samfunnsmessig sammenheng. Derfor håper hun konflikten med Rema kan tjene som et symbol med større viktighet enn bare en leverandøravtale.
– For oss er ikke dette bare en leverandøravtale. Det handler om eksistensgrunnlaget vårt. Men vi er jo ikke alene, og vi ser en urovekkende utvikling der antall tilbydere blir færre, de blir større – og de fleste av dem blir internasjonale. Da snakker vi ikke lenger bare om oss i Mack og om øl, men om å ha god grunn til å være bekymret for norsk industri og om viktige norske merkevarer, sier hun.
Jeg tror det var følelsene rundt merkevaren Mack som startet det store engasjementet. Men etter hvert handlet debatten om noe mer
Markedssjef Cathrine Giæver
For samfunnet betyr dette redusert verdiskapning, og for forbrukerne betyr utviklingen redusert mangfold og færre valgmuligheter.
– Jeg tror forbrukerne ser dette trusselbildet, og at det folkelige engasjementet i konflikten mellom oss og Rema 1000 har vært et utslag av dette, sier hun.
– Er det dette som har vært selve pådriveren for engasjementet i debatten?
– Ja, det tror jeg. Det finnes selvsagt mange som er veldig glad i Mack og Mack-øl, og jeg tror det var følelsene rundt merkevaren Mack som startet det store engasjementet. Men etter hvert handlet debatten om noe mer. For forbrukerne handler det om mulighetene til å kunne velge egne favoritter. Det handler om forbrukerengasjement og forbrukermakt – og så får vi se hvorvidt forbrukermakta er i stand til å påvirke næringsstrukturen – gjennom at man blir flinkere til å velge lokalt, sier hun.
Deltakere