Aktuelt
Foto: Rune Stoltz Bertinussen, Krysspress
Nordnorske forbrukere er bevisste, og ønsker å velge lokalt. Men vi trenger påminnelser.
– Vi har jo fått bekreftet at nordnorske forbrukere i høyeste grad er bevisste, og at de dessuten er villig til å ta forbrukermakta si i bruk. Den posisjonen vi har blant forbrukerne ønsker vi jo selvsagt å pleie så godt det lar seg gjøre, sier markedssjef Cathrine Giæver i Mack.
løpet av de siste årene har Nord-Norge opplevd to stormfulle kollisjoner mellom kjedemakt og forbrukermakt. Først da Coop-eide Goman valgte å etablere et eget bakeri i Tromsø som skulle forsyne Coop-butikkene med brødvarer til erstatning for varer fra det lokalt eide Bakehuset Nord-Norge – og sist i vinter, der Rema 1000 i praksis ønsket å fjerne Macks øl- og mineralvannprodukter til fordel for andre leverandører. I begge tilfellene måtte kjedemakta gi etter for sterkt engasjement blant forbrukerne.
Hvis andre aktører er flinke til å minne forbrukerne om å velge lokalt, så er dette noe også vi kan håpe å nyte godt av
Cathrine Giæver
– Er vi avhengig av så dramatiske konflikter for at forbrukerne skal bevisstgjøres?
– Nei, det håper jeg ikke – og det tror jeg ikke heller. De nordnorske forbrukerne er grunnleggende positivt innstilt til å velge lokale merker. Det har vi fått bekreftet. Men i en hverdag der hver enkelt av oss hele tiden blir påvirket av reklame for nasjonale og internasjonale alternativer, er det selvsagt nødvendig å gi forbrukerne påminnelser – og dette er et ansvar som ligger på oss som produserer nordnorske varer, sier hun.
For at nordnorske leverandører skal vedlikeholde posisjonen sin, og kanskje til og med styrke den, er det ifølge Giæver to nesten motstridende idealer som må oppfylles:
■ Næringsaktørene må forstå at det er vanskelig å bryte vaner – og erkjenne at vaner dannes tidlig.
■ Næringsaktørene må forstå at smak, trender og ønsker hele tiden er i endring.
– Jeg snakket med en bekjent av meg for ei tid tilbake som på «autopilot» grep til en six-pack med Tuborg på handleturen sin. Vedkommende var glad i Mack og stolt av Mack, men valgte Tuborg av gammel vane fordi dette var et billig øl den gangen han var student og var tvunget til å være veldig prisbevisst. I dag, mange år senere, i god jobb og med økonomi god nok til å kunne velge det merket som scoret høyest på smak, ble Tuborg fortsatt valgt – kun på gammel vane, forteller hun.
– Kravet til innovasjonstakt er dessuten høyere i dag enn det noen gang har vært. Selv der de tradisjonelle produktalternativene står sterkt og fortsatt er etterspurt, er det ønsket supplementer av nye smaker – eller også nye størrelser eller formater. Det gjør at fokuset på produktutvikling må være sterkt, både på produktinnhold, forpakning og design, påpeker hun.
– Produktutvikling høres naturlig ut, men hvordan kan et bryggeri etablere vaner i ung alder, når det ikke er mulig å reklamere for produktene – eller kjøre priskampanjer?
– Dette er selvsagt en utfordring for oss. For oss blir produktutviklingen dermed enda viktigere. Vi må jobbe godt med de virkemidlene vi har lov til å benytte. Og så vet vi at hvis andre aktører er flinke til å minne forbrukerne om å velge lokalt, så er dette noe også vi kan håpe å nyte godt av, sier hun.
Deltakere