Aktuelt
Kjell Helsingeng ved Premier kjøtt. (RUNE STOLTZ BERTINUSSEN, Krysspress)
Kjøttbedriften Premier har erfart at du ikke er garantert økonomisk suksess – selv om du får være tilnærmet monopolist.
Historien er slik: I 2014 var det leveransekrise på nakkekoteletter. Lagrene var tomme, og dagligvarehandelen «skrek» etter varer.
– Vi var stort sett alene om å kunne levere nakkekoteletter, og ble dermed hovedleverandør til dagligvarehandelen i vår region. Vi doblet leveransene dette året, forteller Kjell Helsingeng ved Premier.
Som andre må også vi hele tiden utvikle nye produkter som kan sikre både posisjon i markedet og de økonomiske resultatene
Kjell Helsingeng
Men dette førte likevel ikke til noen garantert økonomisk suksess.
Ikke på kort sikt:
– Vi opplevde jo selvsagt at innkjøpsprisene steg, også for vår del, og det tar alltid litt tid å få justert utsalgsprisene. Ei krone for kiloet er slett ikke ubetydelig når vi snakker om 80.000 kilo, bemerker han.
Og ikke på lang sikt:
– Posisjonen som hovedleverandør strakk seg ikke lenger enn bare dette ene året, for i dagligvarehandelen ønsker man ikke å forplikte seg for mer enn ett år av gangen, sier han.
– Var «blaffet» som hovedleverandør av nakkekoteletter bortkastet?
– Nei, det var det slett ikke. Selv om vår egen fortjeneste var veldig lav, så betydde dette mye for vår posisjon i forhold til dagligvarehandelen. Nakkekoteletter er et viktig produkt for dagligvarehandelen. I frysedisken finner du veldig mange produkter som butikkene faktisk taper penger på, så da er det viktig at det også finnes produkter som kan oppveie dette – og at vi kan bidra positivt, mener han.
I dag er Premier tilbake til «normalen», og kan ikke lenger forvente å levere like mye som i rekordåret.
– Hvordan kompenserer dere tapet?
– Selv i et normalår er jo nakkekotelettene et viktig produkt for oss, med 30-40 tonn i året. Men hva som er de viktigste produktene våre kan variere fra år til år, og som andre må også vi hele tiden utvikle nye produkter som kan sikre både posisjon i markedet og de økonomiske resultatene, sier han.
Kjell Helsingeng med produktet som tidvis har vært det aller viktigste for Premier; nakkekotelettene. (RUNE STOLTZ BERTINUSSEN, Krysspress)
Deltakere