Aktuelt

Direktør Mona Kristine Rosvold og redaktør Kjell Rune Henriksen i Harstad Tidende.

Et mediehus i hjertet av byen

Det som er bra for Harstad, er bra for Harstad Tidende, mener Mona Kristine Rosvold og Kjell Rune Henriksen.

Mona Kristine Rosvold er administrerende direktør i mediehuset Harstad Tidende, og sammen med sjefredaktør Kjell Rune Henriksen er de klare i sin tale. Skal man overleve i en ellers presset bransje, må man følge med og delta i utviklingen i samfunnet.

Endringsvilje

– Man må være endringsvillige og bli med på utviklingen. Hvis man ser på den siste tiden i bransjen, ser man at det har vært utrolig mange omstillingsfaser. Men gjennom det hele har vi greid å tilpasse seg. Nye brukervaner, teknologi og nye strukturer har ikke stoppet oss, erklærer de to medielederne i Harstad.

Harstad Tidende har, som de fleste mediehusene, gått gjennom flere omstillinger og nedskjæringer. Til tross for dette, har lokalavisen stått stødig.

– Vi har en veldig sterk posisjon, og når ut til rundt 8 av 10 i regionen gjennom våre kanaler. Slik har det vært i en årrekke. Vi er regionens største talerstol, og det er vi stolte av, understreker Henriksen.

 

Vi har hatt en innflytelsesrik rolle i utformingen av det nordnorske mediemangfoldet

Mona Kristine Rosvold, direktør i Harstad Tidende

Viktig aktør

Harstad Tidende er med sine 130 år, Harstads eldste bedrift. Med det følger et ansvar på flere fronter forteller Rosvold.

– Harstad Tidende har vært, og er en veldig sterk og viktig samfunnsaktør, med et tydelig samfunnsoppdrag. Men man kommer ikke utenom at vi også er en meningsfull næringsaktør for regionen. Vi har hatt en innflytelsesrik rolle i utformingen av det nordnorske mediemangfoldet, slår Rosvold fast.

 

Samfunnet

Henriksen poengterer videre at lokalavisens rolle strekker seg lengre enn til ivaretakelsen av de demokratiske prinsippene. En lokalavis kan bidra til å forme samfunnet rundt seg gjennom å støtte opp under fritidsaktiviteter, kultur og idrett.

– Fritiden til folk er viktig, og vi er opptatte av at den skal være meningsfull. Når man skal bo, jobbe og gå på skole, er det også viktig at man får brukt fritiden slik man ønsker det. Vi er med på så stor bredde som vi klarer, på ulike måter og nivå. Harstad Tidende skal være en aktør som bidrar til en meningsfylt fritid for de som lever i hjertet av byen.

 

Skal du konkurrere i denne bransjen må du være god på mye, og det er vi. Skal du nå fram i denne regionen kommer du ikke utenom oss

Kjell Rune Henriksen, sjefredaktør i Harstad Tidende

Nettarena

Et av bidragene kommer i form av et tilbud som skal gi synlighet gjennom lokalavisens kanaler. Satsningen med navn Laget-mitt, er en nettarena som gir lag og foreninger mulighet til å publisere småstoff gjennom et eget område på Harstad Tidendes nettside.

– Laget-mitt er en respons på utviklingen som skjer i forhold til hvordan man kommuniserer. Vi vet at de fleste er digitale og bruker sosiale medier til å nå ut til sitt publikum. Der kommer Laget-mitt på banen. En arena hvor de får tilgang på harstadregionens største nettsted. Samtidig så er det jo ingen hemmelighet at mediebransjen er inne en krevende tid. Mediehusene har utvilsomt mindre ressurser til å dekke det som skjer. Med dette grepet tar vi et steg i den andre retningen, og gir folk der ute en større mulighet til å eksponere seg i lokalavisen. Dette har det vært gjort noen spede forsøk på før, men så vidt vi vet, er det ingen som har vært så fokusert på å utvikle det som oss, forteller Henriksen.

– Vi skjønte fort at vi trengte både teknologi og ressurser for å få dette opp og i gang. Dermed investerte vi både i tekniske og menneskelige ressurser fra starten av. Målene vi hadde satt for året for nettstedet ble jo nådd i løpet av en måned, så det er klart vi har avdekket et behov hos lag og foreninger i regionen, legger Rosvold til.

 

Bra for byen

Rosvold og Henriksen har en klar filosofi når alt kommer til alt. Det har skapt et tilpasningsdyktig og sterkt mediehus som tilbyr et mangfold av produkter til regionens næringsliv og beboere. Har du et budskap å formidle, skal lokalavisen være det naturlige valget.

– Som et mediehus har vi utviklet oss på flere fronter. Vi tilbyr ikke bare annonsering, men alt fra kampanjeutvikling til hjemmesideløsninger. Skal du konkurrere i denne bransjen må du være god på mye, og det er vi. Skal du nå fram i denne regionen kommer du ikke utenom oss, sier Henriksen.

– Og det som er bra for Harstad, er bra for Harstad Tidende.

 

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

Lofotposten
SpareBank 1 Forvaltning
Bakehuset Nord-Norge
Harstad Tidene
Violet Road
Nordlys
SpareBank 1 Regnskapshuset
Snakk
Sparebank 1 Nord-Norge
Ishavskraft
Rana Blad
Framtid i Nord
Lyngenlam
Premiér AS
iFinnmark
Krysspress
Fremover
Avisa Nordland
EiendomsMegler 1
Vesterålen Online
Troms Folkeblad
Altaposten
iTromsø
Brødrene Ingebrigtsen