Aktuelt

Aktuelt

Vil fortsatt pleie forbrukermakta

Nordnorske forbrukere er bevisste, og ønsker å velge lokalt. Men vi trenger påminnelser.

Aktuelt

Kan hente lærdom i toppidretten

Her er det viktigste næringslivet kan lære av toppidretten – og motsatt.

Aktuelt

Tromsø og Bodø blokkerer for Nord-Norge

Tidligere Tromsø-ordfører Jens Johan Hjort er nådeløs når han beskriver hvordan Tromsø og Bodø hindrer et bredt samarbeid i Nord-Norge.

Aktuelt

Tilrettelegger for nye lokale merker

Reiselivsnæringen bidrar allerede med millioner til lokalt, nordnorsk næringsliv gjennom medieprofilering av landsdelen.

Aktuelt

Lønnsom elevsatsning

Etter 20 år med satsning på entreprenørskap i skolen, begynner resultatene å vise seg.

Aktuelt

Lettere med «hardt» enn med «mykt»

Det er lettere å skape oppmerksomhet rundt bedrifter som leverer konkrete produkter, enn de som lever av å selge tjenester.

Merkevarer

Næringslivet må lære av kunstnerne

Hvis det skal utvikles nye sterke merkenavn fra Nord-Norge, bør næringslivet lære av kulturlivet.

Aktuelt

Får støtte – når man ber om det

Mange hevner at nordnorske byer er for lite flinke til å hjelpe hverandre. Kjetil Moe tror nordnorske byer kan bli flinkere til å be hverandre om hjelp.

Aktuelt

Ny suksess på gamle tradisjoner

Når Harstad opplever suksess, skapes denne suksessen av historiske fortrinn.

Aktuelt

Slagord med begrenset kraft

Mange byer bruker millioner på å utforme fyndige slagord. For å tiltrekke seg internasjonale turister har dette mindre effekt.

Aktuelt

Vi kaster bort tida vår!

Mye av det som foregår av nordnorsk debatt, kan i verste fall være bortkastet tid.

Aktuelt

Langsiktige mål mobiliserer

Bodø jobber for å bli europeisk kulturhovedstad i 2024. Arbeidet er kostbart, langsiktig og mobiliserende.

Merkevarer

Må dyrke de merkevarene som samler landsdelen

Hvis Nord-Norge skal utvikle nye og sterke merkenavn, er det nødvendig å dyrke dem vi skal inspireres av: De som samler landsdelen.

Merkevarer

Kan ikke sløse med menneskelig talent

Hvis Nord-Norge skal utvikle nye sterke merkenavn, er vi avhengig av å ta vare på talentene våre på en langt bedre måte enn vi har gjort til nå.

Aktuelt

Livet etter øl-krigen

I vinter sto Cathrine Giæver midt i dagligvarekrigen. I dag er krigen tilbakelagt, og Mack jobber for å vinne freden.

Aktuelt

Lykken er å slippe store aktører

Altas fremste fortrinn er at byen ikke har noe av det som alle andre byer higer etter.

Merkevarer

Må bygge oppmerksomhet nedenfra

Hvis Nord-Norge skal dyrke frem nye sterke merkenavn, så må disse kandidatene få oppmerksomhet – aller først i Nord-Norge.

Aktuelt

Vil bygge det nordnorske laget

Mariann Meby snakker ikke så mye om å «heie på hverandre». Hun snakker om å bygge et sterkt lag i nord.

Merkevarer

Vi må slutte med selvpiskingen!

Hvis målet er å skape nye, sterke merkenavn fra Nord-Norge, bør vi ikke starte med å gjøre oss selv dårligere enn vi er.

Aktuelt

Reiselivet kan ta steg som næring

Den nordnorske reiselivsnæringen kommer til å bli sterkere og mer lønnsom, men må profesjonaliseres ytterligere for å møte fremtiden.

Merkevarer

Helheten avgjørende for suksess

Det aller viktigste nordnorske merkenavnet er faktisk Nord-Norge selv.

Merkevarer

Må se vår egen plass i verden

Hvis Nord-Norge skal klare å utvikle nye merkenavn, så krever det at Nord-Norge er i stand til å utnytte sine globale fortrinn.

Aktuelt

Betakker seg for drahjelp fra storebrødre

Næringslivet i Harstad betakker seg for å bli gjort til lillebror av Tromsø eller Bodø.

Aktuelt

Derfor går det galt når vi skal hjelpe

Det høres så fint ut at store selskaper skal være lokomotiver for de små. Tore Mosand vet hvorfor det ikke fungerer i praksis.

Merkevarer

Må bygge muskler og erfaring

Hvis det skal skapes nye merkenavn fra Nord-Norge må det over tid bygges muskler og erfaring.

Merkevarer

Styrkes ved hyppig bruk

Hvis det skal skapes sterke merkenavn fra Nord-Norge, må vi som bor her velge nordnorsk. Dessuten må ambisjonene om å tjene penger styrkes.

Merkevarer

Må lære oss å ta mer plass

Hvis det skal skapes flere sterke merkenavn fra Nord-Norge, så krever dette en vilje til å ta plass; stikke hodet frem.

Merkevarer

Må lære oss selvinnsikt

Hvis Nord-Norge skal utvikle nye sterke merkevarer, så krever dette en helt ny selvinnsikt – og evne til å ha de riktige referansene. I motsatt fall stopper ambisjonene opp ved festtalene.

Merkevarer

Nødvendig med en ny vilje til endring

En helt annen vilje og aksept for forandring må på plass hvis det skal skapes nye og sterke merkenavn i Nord-Norge.

Merkevarer

Rammet av «heimblindhet»

God historiefortelling er nødvendig for å skape nye merkevarer i Nord-Norge.

Merkevarer

Konkrete resultater av abstrakte fortrinn

Større tydelighet er nødvendig for å skape nye merkevarer i Nord-Norge.

Merkevarer

Trenger en bølge av fusjoner

Vilje til å slå seg sammen med andre er nøkkelen for å bygge nye merkevarer i Nord-Norge.

Merkevarer

Stolthet viktigste byggestein

Stolthet er viktigere enn synlighet for å bygge opp nye merkevarer i Nord-Norge.

Merkevarer

Fra råvare til merkevare

En grunnleggende evne til å utnytte råvarer bedre, er helt nødvendig for å skape nye merkevarer i Nord-Norge.

Merkevarer

Mangler vilje til lokal verdiskapning

En reell vilje og bevissthet er nødvendig hvis det skal skapes nye merkevarer i Nord-Norge.

Merkevarer

Produktfokus hindrer økonomisk vekst

Tilgang på kapital og kommersialiseringskompetanse er avgjørende for å bygge nye merkevarer i Nord-Norge.

Aktuelt

Gir fra seg «gullbilletten»

I den ivrige jakten på næringen som skal bli «den neste oljen», overser vi noen av våre viktigste fortrinn.

Aktuelt

Overvurdert bykamp

Rivaliseringen mellom Tromsø og Bodø er langt fra så intens at det er en reell bykamp. Den fungerer ikke engang skjerpende.

Aktuelt

Statlige etableringer kveler gründerskapet

Det siste Tromsø trenger nå, er flere statlige etableringer.

Aktuelt

Nødvendig å etablere klynger

Svaret består langt på vei i å etablere bedriftsklynger. Men fremdriften er beskjeden…

Aktuelt

Behov for et løft i selvtilliten

Et løft i den kollektive selvtilliten vil bidra til mer enn den nordnorske selvfølelsen.

Aktuelt

Utfordring å være nordnorsk – i Nord-Norge

Du har hørt historiene om hvor vanskelig det har vært for nordnorske aktører å vinne respekt sørpå? Utfordringen er ikke nødvendigvis mindre nordpå.

Aktuelt

Hemmeligheten bak Jekta-suksessen

Jekta Storsenter hadde neppe blitt Norges beste kjøpesenter uten satsning lokale gründerbutikker.

Aktuelt

Nord-Norge hemmes av dårlig geografikunnskap

Én av Nord-Norges utfordringer er at sentrale myndigheter agerer som om jorda var flat.

Aktuelt

Reiselivet kan bidra til økt selvbilde

Reiselivet kan bidra som en katalysator for nordnorsk næringsliv – men neppe som dynamo.

Aktuelt

Trenger lobbyister – og ei krise

Tromsø bør lære av Bodø – og bli flinkere til å organisere seg.

Aktuelt

Frykter senvirkningene av OL-prosessen

Tromsø tapte kampen mot OL, men var det nødvendig å tape mulighetene til å utnytte erfaringene?

Aktuelt

Koster å utnytte fortrinn

Alle er enige om at Nord-Norge må utnytte egne fortrinn – uten å prate så mye om hva det vil kreve.

Aktuelt

Nord-Norge mister sine suksesser – ved salg

Nord-Norge mister sine merkevarer ved at de selges ut av landsdelen. Slik Eivind Simonsen har gjort.

Quiz

Fredagsquiz 18

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 16

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 17-

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 15

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 14

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 13

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 12

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 11

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 10

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 9

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 8

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 7

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 6

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 5

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 4

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 3

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 2

Hvor mange klarer du?

Quiz

Fredagsquiz 1

Hvor mange klarer du?

Media

Han kjenner kundene dine

Med lesere på vandring langs nye stier i medielandskapet er det viktigere enn noen gang å bruke vante kjentfolk.

Media

Sykla til sin første trafikkulykke

Blålysjeger Marius Birkeland var journalist lenge før han selv skjønte det.

Aktuelt

Etterlyser samfunnsansvar

Vadsø-ordfører Hans-Jacob Bønå mener anleggsbransjen bør vise større evne til samfunnsansvar.

Aktuelt

Håper på fortsatt engasjement

Cathrine Giæver i Mack håper forbrukerne engasjerer seg i flere enn bare Mack.

Aktuelt

Lokale merker viktig for reiselivet

Når Mack kjemper om hylleplass i Rema-butikkene, er dette en kamp som også har betydning for andre næringer.

Aktuelt

Lokal butikk ble gjort til prøverom

Vadsø-ordfører Hans-Jacob Bønå har spesielle grunner for å følge konflikten mellom Mack og Rema 1000.

Aktuelt

Slik kan Mack vinne Rema-krigen

Få vet bedre enn Inge Forsaa hvordan lokal forbrukermakt kan mobilisere mot markedskrefter.

Aktuelt

Benekter Mack-kampanje

Mack opplever mobilisering blant forbrukerne, men nekter for planlagt kampanje.

Media

Et mediehus i hjertet av byen

Det som er bra for Harstad, er bra for Harstad Tidende, mener Mona Kristine Rosvold og Kjell Rune Henriksen.

Aktuelt

De vanvittige kostnadene

Forlatte skolepulter og frafall i videregående skole koster samfunnet 870 millioner kroner hvert år. Bare i Troms.

Aktuelt

Blir gjort til talentutviklere

Glenn Tore Harila frykter at lokale håndverkerbedrifter blir gjort til talentutviklere for nasjonale og internasjonale aktører.

Aktuelt

Begynner å se lys i tunnelen

Færre elever i Troms faller ut av videregående skole. Men fylkesråden for utdanning er fortsatt ikke fornøyd.

Aktuelt

Ekstrem form for integrering

Daglig leder Pål Einar Eilertsen ved Kaffebønna mener det er lettere å integrere flyktninger og utviklingshemmede enn ungdom som har falt ut av utdanningsløpet.

Media

Vokteren av matfatet

I over 30 år har Vidar Bjørkli fulgt Norges viktigste næring.

Media

Skarpe streker med brede tusjer

Tusjpenna til Trond Sandnes (47) bidrar til at flere bryr seg om lokale politiske spørsmål.

Aktuelt

Hvem fortjener å bli sett?

Hvem synes du fortjener å få skryt for virksomheten sin?

Media

Utvider i motgangen

Mens de aller fleste avisene innskrenker, har Folkebladet utvidet sitt dekningsområde.

Media

Frykter at døra stenges

I generasjoner har lokalavisene vært inngangsdøra til fremragende kunstnere.

Media

På barrikadene for lokalbefolkningen

Da det offentlige sviktet, var det lokalavisen som bidro til å rette opp en urimelighet.

Media

Den lokale stemmen

I direkte konkurranse med NRKs «Nitimen» har Merete Reginiussen godt grep om radiolytterne i Alta.

Media

Ambisjon som samfunnsbygger

Rolf Edmund Lund er mediemannen som er lei av å høre på mediefolk som klager.

Aktuelt

Pekefingre i alle himmelretninger

I en kronikk i Nordlys (25. november) gjør Liv-Inger Resvoll et forsøk på å kritisere nordnorsk næringsliv for å gå baklengs inn i framtida, når det oppfordrer forbrukerne til å handle lokalt.

Matproduksjon

Lang natts kamp mot dag

Mens alle andre sover, er det noen som jobber hardt for at varene skal rekke frem til butikkene til avtalt tid.

Kraft

Sigrid – blant de tøffeste gutta

Ingenting tyder på at Sigrid tar lettere løft enn alle gutta hun jobber sammen med.

Finans

Slik har ungdom lært opp banken

I løpet av fem år har ungdomsskoleelever gitt tilbakemeldinger som preger SpareBank 1 Nord-Norge.

Aktuelt

Lansert ved Agenda Nord-Norge

– Jeg klarer ikke å leve uten Nord-Norge, erklærte Halvard Rundberg da han lanserte «Vi som elsker Nord-Norge» under konferansen Agenda Nord-Norge.

Finans

Setter økonomi på timeplanen

Ungdomsskoleelevene knuser mytene om seg selv.

Finans

BAKSPILLER SØKER NÆRKONTAKT

Stina Opdahl (28) oppsøker byggeplassen for å bli en bedre regnskapsfører.

Finans

DEN MANGFOLDIGE FRIVILLIGHETEN

Frivillighetssektoren er viktigere enn vi aner – og mer mangfoldig enn vi kan tenke oss!

Matproduksjon

Ærgjerrig på servicegrad

Bakehuset Nord-Norge og direktør Inge Forsaa vet at det forplikter å være størst.

Matproduksjon

Nytt sted – ny smak

Folk har forskjellig smak fra sted til sted, og det straffer seg hvis man undervurderer forskjellene…

Matproduksjon

God – Helt fra bunnen av

Når konditor Brita Wiesener baker kaker, baker hun alt. Også bunnene.

Matproduksjon

Kongen av frysedisken

Kjell Helsingeng revolusjonerte kjøttbedriften Premier da han overtok ansvaret.

Matproduksjon

Fikk surfe på bølgen som eneleverandør

Kjøttbedriften Premier har erfart at du ikke er garantert økonomisk suksess – selv om du får være tilnærmet monopolist.

Matproduksjon

Hard rockefot og varsomme fingrer

Torbjørn Lange (52) har tung og høylytt rock på øret når han styrer kjøttsaga. Det har sine grunner…

Matproduksjon

Skryter av den lokale konkurransen

Tromsø skiller seg ut i landsmålestokk med mange aktører i kjøttbransjen.

Matproduksjon

Har sikret seg førsteklasses råvarer

Kvalitet skapes ikke av fagkunnskap alene. Det trengs også ypperlige råvarer.

Matproduksjon

Fant drømmen i kjøttbransjen

Særlig én ting gjør kjøttbransjen til drømmejobben for Therese Lambela (34).

Matproduksjon

Går tilbake til røttene

Brødrene Ingebrigtsen har valgt å gå tilbake til egne røtter. Det er driftssjef Bjørn Helge Teigen glad for.

Matproduksjon

Vil løfte Lyngen

Selskapet Lyngen Mat skal bidra til å løfte frem de enestående matproduktene fra Lyngen.

Matproduksjon

Jakter på den neste smaken

Produksjonssjef Odd Arne Karlsen er på utkikk etter din neste favoritt – før du selv er klar over det.

Matproduksjon

24 bønder gikk sammen om en idé

Peter André Bruvold er én av 24 bønder som for ti år siden gikk sammen om ideen «Lyngenlam».

Matproduksjon

Hemmeligheten bak Lyngen-kvaliteten

Her er fire grunner til at lammekjøttet fra Lyngen holder så høy kvalitet.

Matproduksjon

Sanker lammene med god hjelp av firbeinte kolleger

Under lammesankinga føler sauebonde Peter André Bruvold seg som en konge på sin høye hest.

Deltakere

Troms Folkeblad
Lyngenlam
Rana Blad
Fremover
Framtid i Nord
Harstad Tidene
Avisa Nordland
SpareBank 1 Regnskapshuset
Ishavskraft
Violet Road
Helgelendingen
Brødrene Ingebrigtsen
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
SpareBank 1 Forvaltning
iFinnmark
EiendomsMegler 1
Snakk
Lofotposten
Vesterålen Online
iTromsø
Altaposten
Krysspress
Bakehuset Nord-Norge
Premiér AS