Aktuelt
Kjetil Emil Olsen ønsker å satse på mat fra Lyngen.
Selskapet Lyngen Mat skal bidra til å løfte frem de enestående matproduktene fra Lyngen.
– «Lyngen» er et begrep som i seg selv klinger veldig bra, og som assosieres positivt. Vi håper å kunne bidra til å øke den kommersielle verdien på produkter som fra før av holder høy kvalitet, sier Kjetil Emil Olsen.
Gjennom selskapet Ingebrigtsen Kjøtt AS har han vært med på å etablere Lyngen Mat, som i første omgang vil prioritere satsingen på lammekjøtt.
– Vi er ikke blind for alt det andre Lyngen har å by på, og jeg utelukker slett ikke at vi kommer til å utvide satsingen, men aller først kommer vi til å satse helhjertet på lam, som er et mangfoldig råstoff og som har et stort uforløst potensial, sier han.
Selv om superlativene har sittet løst om kvaliteten på lammekjøttet fra Lyngen, har ikke de kommersielle resultatene stått i stil med kvalitetskarakteristikker og smaksopplevelser. For ikke så lenge siden gikk Gourmet Lyngen konkurs etter å ha mislyktes i markedet.
– Gourmet Lyngen hadde det aller meste på plass – i form av råstofftilgang, kvalitet, omdømme og etterspørsel, men lyktes ikke på grunn av manglende markedsadgang; innpass i dagligvarehandelen, forteller Kirsti Sollid, som var daglig leder i bedriften.
Hun tror selskapet Lyngen Mat har denne tilgangen, og dermed har forutsetninger for å lykkes.
– Har Lyngen kommet langt i arbeidet med å markere seg som en region for kvalitetsmat?
– Lyngen har kommet et stykke på vei, særlig i bevisstgjøring av kvalitet, men har fortsatt langt igjen for å utnytte fortrinnene kommersielt. Reker fra Lyngen har jo kommet lenger enn lammekjøtt, som har et stort potensial. Og fortsatt finnes det enda flere muligheter, påpeker hun.
Deltakere