Aktuelt

Kjell Vidar Jensen

Produksjonssjef Kjell Vidar Jensen overvåker pakking av Bakehusets knekkebrød. (Foto: RUNE STOLTZ BERTINUSSEN, Krysspress)

Nytt sted – ny smak

Folk har forskjellig smak fra sted til sted, og det straffer seg hvis man undervurderer forskjellene…

Produksjonssjef Kjell Vidar Jensen har erfart at populariteten mellom ulike bakervarer kan variere sterkt fra region til region – og har også opplevd at Bakehuset Nord-Norge har måttet revurdere beslutninger som følge av tydelige reaksjoner fra forbrukerne.

– I den perioden da vi kjøpte opp flere bakerier, fikk vi et naturlig behov for å redusere antall produkter i den totale porteføljen. Totalt sett gikk denne prosessen veldig greit, men ikke uten unntak. I Narvik hadde de for eksempel et produkt som het «Spekulasi» – en ganske tørr kakemann som ikke var populær andre steder. Men i Narvik ble den så sterkt savnet at vi måtte ta den tilbake etter kort tid, forteller han.

Lokale forskjeller

■ I Alta er «Superbrødet» populært – uten at dette selger noe særlig andre steder.

■ I Hammerfest foretrekker man rom i kakene. Andre steder foretrekker andre ingredienser som fyll – aprikos og valnøtt står sterkt i Tromsø.

■ Tromsø utmerker seg – både i nasjonal og internasjonal målestokk – når det gjelder berlinerbollen. Rundt «soldagen» er det utfordrende å få levert nok varer.

■ På Finnsnes ønsket man i sin tid smultringer med søtere smak enn tilfellet var andre steder – og fikk viljen sin.

– Finnsnes og smultringene er et spesielt eksempel, for der har resten av landsdelen fulgt Finnsnes’ eksempel. I dag bruker vi oppskriften fra Finnsnes på alle bakeriene, og har opplevd dette som et populært grep, forteller Jensen, men mener det er viktig å hele tiden være oppmerksom på at smaken varierer – og er i endring.

– Vi så jo dette da Goman etablerte bakeri i Tromsø og leverte et nasjonalt sortiment uten lokale variasjoner. Markedet ønsket ikke dette, sier han.

Steinovnsbakte brød har for eksempel ikke fått noe sterkt fotfeste i distriktene

Produksjonssjef Kjell Vidar Jensen

Sunnhet trendy

Selv om det finnes klare eksempler fra sted til sted, er det enda lettere å se et smaksmønster fra region til region.

– Vi ser store forskjeller på byene og distriktene. I byer som Harstad og Tromsø tar man raskt etter trender. Det tar sjelden mer enn et par år før trender som er skapt i Oslo får fotfeste i byene våre også, men det samme skjer ikke i distriktene. Steinovnsbakte brød har for eksempel ikke fått noe sterkt fotfeste i distriktene – som dessuten preges av mer prissensitive forbrukere, sier han.

– Men trendene kommer og går?

– Ja, da, og nå er vi inne i en trend med stor bevissthet på sunnhet og utvalg i grovhet – noe vi også merker i etterspørselen i hele regionen vår. Vi følger godt med på trendene, men er også bevisste på at det forekommer en del lureri.

– Lureri?

– Ja! En havrekjeks overtrukket med sjokolade er ikke «sunn», selv om den er «sunnere» enn en sjokoladekjeks bakt med hvete…

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

EiendomsMegler 1
SpareBank 1 Regnskapshuset
Framtid i Nord
Rana Blad
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
Fremover
iTromsø
Avisa Nordland
Sparebank 1 Nord-Norge
Harstad Tidene
Lyngenlam
Krysspress
Snakk
Brødrene Ingebrigtsen
Violet Road
iFinnmark
Troms Folkeblad
Ishavskraft
Premiér AS
Vesterålen Online
SpareBank 1 Forvaltning
Altaposten
Helgelendingen
Bakehuset Nord-Norge