Aktuelt
Foto: Kalle Punsvik.
Hvis Nord-Norge skal dyrke frem nye sterke merkenavn, så må disse kandidatene få oppmerksomhet – aller først i Nord-Norge.
Kjetil Moe er direktør i Narvikregionen Næringsforening. Han er opptatt av å komme inn i den gode sirkelen – der aktivitet avler aktivitet – og er ikke i tvil om hvordan det hele starter.
– Vi må begynne nedenfra. Vi må begynne med å skape bevissthet og oppmerksomhet blant forbrukerne, mener han.
Som første eksempel nevner han noe i egen hjemby som fortjener betegnelsen «merkevare», selv om den også i merkevaresammenheng kunne vært utviklet langt bedre enn tilfellet er i dag.
Vi må begynne nedenfra. Vi må begynne med å skape bevissthet og oppmerksomhet blant forbrukerne
Kjetil Moe
– I Narvik er vi veldig stolt av Vinterfestuka, den eldste festivalen i Nord-Norge. I forhold til antall arrangementer og besøkende er Vinterfestuka mye større enn vi er klar over, og for næringslivet er den viktigere enn de fleste tenker over. Vinterfestuka er «verdensberømt i Narvik», men utenfor vår egen by er det nesten ingen som har hørt om den, sier han.
Om den tradisjonsrike vinterfestivalen hadde vært et enestående eksempel, hadde det kanskje ikke vært verdt å dvele så lenge ved, men Moe mener det samme er tilfelle ved mange andre store arrangementer som er viktig for de stedene hvor de arrangeres.
– Festspillene i Nord-Norge (FINN) er selvsagt veldig viktig for Harstad, men jeg tror ikke noen skal påstå at det går lange køer av Narvik-registrerte biler over Veggfjellet for å få med seg noen av de arrangementene som foregår i Harstad. Det er synd, for selvsagt hadde Harstad tålt enda flere besøkende i perioden der FINN arrangeres, og FINN kunne dermed bidratt med enda mer lønnsomme ringvirkninger enn hva festspillene allerede gjør i dag, mener han, og legger til at vi generelt er for lite flinke til å besøke hverandres arrangement i Nord-Norge.
FINN kunne dermed bidratt med enda mer lønnsomme ringvirkninger enn hva festspillene allerede gjør i dag
Kjetil Moe
Det er dette som er det viktige delmålet og den nødvendige forutsetningen: Å skape lønnsomhet i det eksisterende næringslivet. Uten slik lønnsomhet finnes det ikke muligheter til verken investeringer eller innovasjon – enten man vil starte ny, lukrativ virksomhet eller utvikle spennende produkter for eksportmarkedet.
– Lønnsomheten skapes i første omgang lokalt, av forbrukere i vår egen region som ser verdien i å benytte de tilbudene som finnes i eget nærområde, sier Kjetil Moe, og mener at begrepet «region» har fremstått som et nøkkelord for det næringslivet han selv er i daglig dialog med.
– Fra 2011 begynte vi å bruke begrepet «Narvikregionen», også om næringsforeningen vår. Vi har siden den gang engasjert oss geografisk mye breiere – fra Bardu i nord til Tysfjord i sør. Vi besøker hverandre, og legger arrangementer til ulike deler av regionen; sist i Lavangen. Over tid har aktørene i næringslivet blitt mer oppmerksom på hverandre, og bedre i stand til å besøke hverandre og gjøre bruk av hverandre, forteller han.
Et taktskifte har det definitivt vært. Den tydelige veksten har vi ikke sett ennå, men den tror vi kommer
Kjetil Moe
Konkret har utviklingen medført at bedrifter i Salangen og Bardu utfører oppdrag i Narvik, at folk på innlandet besøker Narvik både for å stå på ski og for å handle, og at bedrifter i Narvik har investert i Polar Park i Bardu, og dermed har bidratt å styrke det regionale reiselivsproduktet.
– Har 2011 og den regionale orienteringen blitt taktskiftet og startskuddet for vekst?
– Et taktskifte har det definitivt vært. Den tydelige veksten har vi ikke sett ennå, men den tror vi kommer, fordi vi ser tegn til at det etableres nye vaner, som vi vil få effekt av når Hålogalandsbrua åpner. Den vil korte ned kjøretida, og knytte regionen enda tettere sammen, mener han.
Deltakere