Aktuelt
Foto: Rune Stoltz Bertinussen, Krysspress.
Én av Nord-Norges utfordringer er at sentrale myndigheter agerer som om jorda var flat.
– Alle regioner er opptatt av infrastruktur og kvaliteten på veinettet. Men for oss i Nord-Norge er disse spørsmålene knyttet til mer enn hvordan vi skal komme oss til og fra jobb; det handler jo om ganske store eksport-volum, påpeker Eivind Simonsen.
Han er i dag største eier i Vesteraalens, og er urolig for fremtiden til flyplasser som har naturlige forutsetninger for å være sentrale for eksport av sjømat – som Lakselv og Andenes – samtidig som sentrale myndigheter jubler over tanken om å bygge fryseterminal ved Gardermoen.
Det krever selvtillit å skulle sette Lakselv opp i direkte konkurranse med hovedflyplassen Gardermoen
Eivind Simonsen
– Hver dag kjører det et titalls trailere fra Alta til Helsinki med laks. Antall kilometer som tilbakelegges er formidable. I Helsinki lastes laksen på fly, og flyene passerer deretter over Alta på vei til eksportmarkedene i Asia. På gode dager kan vi se kondensstripene på himmelen etter disse flyene, sier han, og illustrerer det han mener:
■ Det tar ti timer å fly fra Gardermoen til Shanghai, mens det tar åtte timer å fly fra Lakselv.
■ Turer og returer på åtte timer korresponderer langt mer effektivt i døgn på 24 timer enn hva intervaller på ti timer gjør – og i løpet av et år blir de økonomiske effektene av dette ganske store.
■ Det store antallet timer i trailer på landeveiene kommer selvsagt i tillegg til dette.
– Hvorfor har det vært så viktig å etablere Gardermoen som knutepunkt for sjømateksport?
– Fordi bevisstheten om både marked og geografi er så beskjeden. De fleste undervurderer størrelsen på markedene i Asia i forhold til Europa – på samme måte som man ikke virker å forstå at avstanden til Asia er kortere fra Nord-Norge enn fra Oslo.
– Man tar ikke inn over seg at jordkloden er rund?
– Ja, egentlig er det jo det som skjer…
– Hvorfor har ikke de nordnorske miljøene klart å lansere Andenes eller Lakselv som alternativer?
– Vel, dette er jo ikke helt sant, for i Lakselv har man jo begynt å få dette til, selv om ordningen er begrenset til krabber som eksporteres til Sør-Korea. Men for å tenke større, kreves det atskillig mer enn bare en god idé. Det krever selvtillit å skulle sette Lakselv opp i direkte konkurranse med hovedflyplassen Gardermoen – men denne selvtilliten er vi faktisk nødt til å skape for oss selv, mener han.
Deltakere