Aktuelt
Med lesere på vandring langs nye stier i medielandskapet er det viktigere enn noen gang å bruke vante kjentfolk.
– På samme måten som media er i kraftig endring, endres også måten man snakker med kundene sine. For mens selgerjobben tidligere handlet om hva kunden skulle ha i annonsen til neste nummer av avisen, handler dagens markedsjobb om langt flere variabler, forteller salgssjef i VOL (Vesterålen online), Martin Meisterlin.
– Mens vi før i større grad solgte fysiske produkter i form av plass på ei papirside, selger vi i dag tjenester på alt fra hvordan du bør sette opp nyhetsbrev, facebooksider, responstestinger og mer til. Vi har gått fra å være selgere, til å bli rådgivere og konsulenter i en stadig mer omfangsrik jungel av tilbud og muligheter.
Og det er lesernes vaner som har endret arbeidsmetodene.
– Den gang leserne forholdt seg til papiravisen var den gamle salgsmetoden god nok. Men når leserne nå befinner seg på skjermer og brett i ulike varianter, blir det vår jobb å følge dem. Og det gjør vi gjennom innsamling av brukerdata på samme måten som Google, Facebook og andre store aktører, forklarer han.
– Og i tillegg til å kunne leservaner og de digitale redskapene, må vi også i større grad enn før sette oss inn i kundenes drift. Vi må vite hva det er som får kampanjene til å funke for optikeren, for rørleggeren, for bilforhandleren og så videre. Vi må i mye større grad enn før settes oss i kundens sko, og det kan i en del tilfeller innebære at vi syr i hop kampanjer der vi benytter flere medier enn våre egne fordi det fungerer i en helhet.
«Vår jobb blir rett og slett å få andre til å stråle!»
Salgssjef Martin Meisterlin, VOL
Salgssjefen erkjenner at akkurat det punktet nok utfordrer en del kunders oppfatning av hva selgerrollen for VOL handler om.
– Det er klart noen vil stusse over at vi som representanter for en annonsekanal sier at vi kan komme til å foreslå kampanjer som også går i en konkurrerende kanal. Men det er dette vår nye rolle handler om: Vi skal sørge for at vår kunde får kontakt med sine kunder uansett hvordan det skjer; vår jobb blir rett og slett å få andre til å stråle!
Det innebærer at markedsavdelinga også setter høye krav til de grafiske produktene de leverer.
– Vi har ikke har lyst til å gå ned i kvalitet for å delta i priskonkurransen. Når vi engasjerer oss for å få kunden til å fremstå best mulig overfor sine kunder, ønsker vi at det skal fremstå helstøpt og proft.
«Den typen verktøy Google og andre aktører lenge har brukt for å målrette annonsebudskap er nå en naturlig del også av vår lokale verktøykasse»
Salgssjef Martin Meisterlin, VOL
– Men nå kan jo alle ta bilder selv og slenge ut noe gøy i sosiale medier. Dere konkurrerer vel ikke bare mot andre markedsleverandører, men også mot kundenes «gjør det selv»-mentalitet?
– Jo, det er riktig. Og kundene kan med hell finne på mange artige ting selv. Men denne måten å jobbe på fungerer dårligere og dårligere. Facebook er i ferd med å bli overfylt av alle elleville tilbud, og lenge fungerte denne typen lavterskel-metode. Men denne typen innhold drukner nå i alle andre typer innhold, og det blir mer og mer viktig å nå gjennom i dette.
– Og her blir det viktig å ha kunnskapen om lesernes vaner?
– Nettopp. Det handler både om vår generelle kunnskap, men også om det konkrete datagrunnlaget vi samler inn, både via VOL, Facebook og tradisjonelle kundeundersøkelser. Den typen verktøy Google og andre aktører lenge har brukt for å målrette annonsebudskap er nå en naturlig del også av vår lokale verktøykasse, sier salgssjef Martin Meisterlin.
Deltakere